✓ Získejte dopravu zdarma pro všechny nákupy od 3.000 Kč

Tester hloubky laku

Používání testeru hloubky laku (tzv. tloušťkoměr laku) je skvělý způsob, jak zkontrolovat stav laku na vozidle. Měření vám umožní zjistit, zda bylo auto přelakováno, opravováno nebo zda je lak v dobrém stavu. Tady je podrobný návod:


1. Co je tester hloubky laku

  • Zařízení, které měří tloušťku laku (v mikrometrech, µm) na kovových částech karoserie.
  • Pomáhá odhalit opravy po nehodách (např. aplikaci tmelu nebo vícero vrstev laku).

2. Příprava na měření

  • Vyberte správný typ testeru: Existují magnetické, digitální a ultrazvukové testery. Digitální jsou nejpřesnější.
  • Čistota povrchu: Před měřením očistěte povrch auta, aby na něm nebyly nečistoty nebo mastnota, které by mohly zkreslit výsledek.
  • Kalibrace testeru: Některé přístroje vyžadují kalibraci (např. pomocí přiložených referenčních desek). Postupujte podle návodu ke konkrétnímu modelu.

3. Jak správně měřit

  1. Zapněte tester: Připravte zařízení podle manuálu.
  2. Umístěte tester na povrch auta:
    • Přiložte tester k povrchu kolmo a bez naklánění.
    • Jemně přitlačte, aby došlo k měření.
  3. Odečtěte výsledek: Hodnota se obvykle zobrazí na displeji (u digitálních testerů). Měření může trvat jen několik sekund.

4. Porozumění výsledkům

  • Originální lak: Tloušťka originálního laku je obvykle mezi 80–150 µm, v závislosti na výrobci a modelu.
  • Přelakované části: Hodnota nad 150 µm naznačuje přelakování.
  • Použití tmelu: Hodnoty nad 300 µm mohou znamenat použití tmelu, což obvykle značí opravu poškození.
  • Rovnoměrnost: Pokud jsou hodnoty na různých místech výrazně odlišné, část auta pravděpodobně byla opravována.

5. Postupujte systematicky

  • Měřte všechny části karoserie systematicky (dveře, střechu, kapotu, blatníky, kufr, apod.).
  • Zaměřte se na místa, která jsou nejčastěji opravována (rohy, hrany, části kolem dveří a nárazníků).

6. Další tipy

  • Sledujte materiál karoserie: Některé části auta (např. plastové nárazníky) tester nezměří, protože nejsou kovové.
  • Měření na oceli vs. hliníku: Některé testery mají různé režimy pro ocel a hliník – vyberte správný.
  • Měření za správných podmínek: Vyhněte se extrémně vysokým nebo nízkým teplotám, které mohou ovlivnit výsledky.

7. Využití výsledků

  • Při koupi ojetého auta: Tester vám pomůže zjistit, zda bylo auto opravováno po nehodě, což může ovlivnit jeho hodnotu.
  • Kontrola vlastní karoserie: Užitečné při posuzování stavu laku před prodejem nebo při hledání skrytých oprav.

Tester hloubky laku je snadno použitelný nástroj, který vám pomůže lépe pochopit stav auta.