Jak na kompresiometry
Jak použít kompresiometry
Kompresiometr je nástroj sloužící k měření tlaku ve válcích spalovacího motoru. Správné měření komprese je klíčové pro diagnostiku motoru a odhalení problémů, jako jsou opotřebené pístní kroužky, netěsnosti ventilů nebo poškozené těsnění hlavy válců. Tento článek vám ukáže, jak kompresiometr použít správně a bezpečně.
Co je kompresiometr a k čemu slouží?
Kompresiometr měří tlak, který vzniká ve válcích při stlačení směsi paliva a vzduchu během kompresního zdvihu motoru. Hodnoty tlaku se udávají v barech nebo psi (libry na čtvereční palec). Normální hodnoty komprese se liší podle typu motoru, ale většinou se pohybují mezi 9 a 14 bary (130–200 psi) u benzínových motorů a vyššími hodnotami u dieselových.
Příprava na měření
1. Potřebné nástroje:
-
Kompresiometr vhodný pro benzínové nebo dieselové motory.
-
Klíč na svíčky nebo demontážní nástroj pro vstřikovače.
-
Návod k obsluze vozidla.
2. Bezpečnostní opatření:
-
Zajistěte, aby byl motor studený, abyste se vyhnuli popálení.
-
Odpojte zápalné kabely nebo zapalovací cívky, aby motor nemohl nečekaně nastartovat.
-
Odpojte přívod paliva, aby nedošlo k jeho vstřikování během testu.
3. Přístup k válcům:
-
Vyšroubujte zapalovací svíčky u benzínového motoru nebo demontujte vstřikovače u dieselového.
Postup měření
-
Připojení kompresiometru:
-
Našroubujte nebo zasuňte konec kompresiometru do otvoru pro svíčku nebo vstřikovač.
-
-
Nastartování motoru:
-
Požádejte asistenta, aby otočil klíčem v zapalování a nechal motor několik sekund protáčet startérem (obvykle 4–6 otáček).
-
Sledujte, jak se tlak na kompresiometru zvyšuje. Maximální hodnota je ta, kterou zaznamenáte.
-
-
Zaznamenání hodnoty:
-
Poznamenejte si tlak pro daný válec.
-
Opakujte postup pro všechny válce motoru.
-
Vyhodnocení výsledků
-
Rovnoměrné hodnoty: Pokud jsou hodnoty všech válců podobné (s odchylkou do 10 %), motor je pravděpodobně v dobrém stavu.
-
Nízká hodnota na jednom válci: Může ukazovat na problém s pístními kroužky, ventilem nebo těsněním hlavy válců.
-
Nízké hodnoty na více válcích: Mohou signalizovat opotřebení motoru nebo špatné těsnění hlavy válců.
Další kroky při nízké kompresi
-
Test se suchým a mokrým válcem:
-
Nejprve změřte kompresi bez jakýchkoli úprav (suchý test).
-
Poté přidejte malé množství motorového oleje do válce a měření opakujte (mokrý test). Zvýšení tlaku při mokrém testu naznačuje problém s pístními kroužky.
-
-
Kontrola těsnosti ventilů:
-
Pokud tlak zůstává nízký i při mokrém testu, pravděpodobnou příčinou jsou netěsné ventily nebo těsnění hlavy válců.
-
Údržba a skladování kompresiometru
-
Po každém použití nástroj vyčistěte.
-
Skladujte kompresiometr na suchém místě, abyste předešli korozi nebo poškození měřidla.
Doporučení na závěr
Správné použití kompresiometru vám umožní přesnou diagnostiku motoru a může předejít nákladným opravám. Pokud hledáte kvalitní kompresiometry pro vaši dílnu, navštivte autodilna-naradi.cz, kde nabízíme širokou škálu nástrojů pro profesionály i domácí kutily.