✓ Získejte dopravu zdarma pro všechny nákupy od 3.000 Kč

Jak na kompresiometry

Jak použít kompresiometry

Kompresiometr je nástroj sloužící k měření tlaku ve válcích spalovacího motoru. Správné měření komprese je klíčové pro diagnostiku motoru a odhalení problémů, jako jsou opotřebené pístní kroužky, netěsnosti ventilů nebo poškozené těsnění hlavy válců. Tento článek vám ukáže, jak kompresiometr použít správně a bezpečně.

Co je kompresiometr a k čemu slouží?

Kompresiometr měří tlak, který vzniká ve válcích při stlačení směsi paliva a vzduchu během kompresního zdvihu motoru. Hodnoty tlaku se udávají v barech nebo psi (libry na čtvereční palec). Normální hodnoty komprese se liší podle typu motoru, ale většinou se pohybují mezi 9 a 14 bary (130–200 psi) u benzínových motorů a vyššími hodnotami u dieselových.

Příprava na měření

1. Potřebné nástroje:

  • Kompresiometr vhodný pro benzínové nebo dieselové motory.

  • Klíč na svíčky nebo demontážní nástroj pro vstřikovače.

  • Návod k obsluze vozidla.

2. Bezpečnostní opatření:

  • Zajistěte, aby byl motor studený, abyste se vyhnuli popálení.

  • Odpojte zápalné kabely nebo zapalovací cívky, aby motor nemohl nečekaně nastartovat.

  • Odpojte přívod paliva, aby nedošlo k jeho vstřikování během testu.

3. Přístup k válcům:

  • Vyšroubujte zapalovací svíčky u benzínového motoru nebo demontujte vstřikovače u dieselového.

Postup měření

  1. Připojení kompresiometru:

    • Našroubujte nebo zasuňte konec kompresiometru do otvoru pro svíčku nebo vstřikovač.

  2. Nastartování motoru:

    • Požádejte asistenta, aby otočil klíčem v zapalování a nechal motor několik sekund protáčet startérem (obvykle 4–6 otáček).

    • Sledujte, jak se tlak na kompresiometru zvyšuje. Maximální hodnota je ta, kterou zaznamenáte.

  3. Zaznamenání hodnoty:

    • Poznamenejte si tlak pro daný válec.

    • Opakujte postup pro všechny válce motoru.

Vyhodnocení výsledků

  • Rovnoměrné hodnoty: Pokud jsou hodnoty všech válců podobné (s odchylkou do 10 %), motor je pravděpodobně v dobrém stavu.

  • Nízká hodnota na jednom válci: Může ukazovat na problém s pístními kroužky, ventilem nebo těsněním hlavy válců.

  • Nízké hodnoty na více válcích: Mohou signalizovat opotřebení motoru nebo špatné těsnění hlavy válců.

Další kroky při nízké kompresi

  1. Test se suchým a mokrým válcem:

    • Nejprve změřte kompresi bez jakýchkoli úprav (suchý test).

    • Poté přidejte malé množství motorového oleje do válce a měření opakujte (mokrý test). Zvýšení tlaku při mokrém testu naznačuje problém s pístními kroužky.

  2. Kontrola těsnosti ventilů:

    • Pokud tlak zůstává nízký i při mokrém testu, pravděpodobnou příčinou jsou netěsné ventily nebo těsnění hlavy válců.

Údržba a skladování kompresiometru

  • Po každém použití nástroj vyčistěte.

  • Skladujte kompresiometr na suchém místě, abyste předešli korozi nebo poškození měřidla.

Doporučení na závěr

Správné použití kompresiometru vám umožní přesnou diagnostiku motoru a může předejít nákladným opravám. Pokud hledáte kvalitní kompresiometry pro vaši dílnu, navštivte autodilna-naradi.cz, kde nabízíme širokou škálu nástrojů pro profesionály i domácí kutily.